Game Genre: Flight Simulators

Tim en Thomas, DVTG 1

Flight Simulators zijn waarschijnlijk de meest ingewikkelde van alle gametype’s. Dit komt omdat ze anders als bij de meeste genre’s de werkelijkheid zo gedetailleerd mogelijk willen weergeven. Dat is een doel wat moeilijk bereikbaar is en daarom moet er ook heel wat voor gedaan worden om een realistische game neer te zetten. Op deze website zullen we eerst uitleggen wat Flight Simulators nou precies zijn, vervolgens zullen we de geschiedenis ervan weergeven en daarna laten we enkele bekende Simulators zien.

Flight Simulators in het algemeen

Je zou het genre Flight Simulator kunnen onderverdelen in drie sub-genre’s: de realistische Flightsims, de Flightshooters en de Spacesims.

Realistische Flightsims zijn gebasseerd op de simulators die de pilotenopleidingen gebruiken om hun studenten in op te leiden. De essentie van de computerversie is over het algemeen precies hetzelfde: de werkelijkheid wordt zo realistisch mogelijk nagebootst en je kunt met verschillende types vliegtuigen van en naar echtbestaande luchthavens vliegen over de hele wereld. Sceneries, textures, vliegtuigtypes, al die dingen worden zo realistisch mogelijk gemaakt, evenals de cockpits en de bediening van de systemen. Ook de navigatie- en communicatiesystemen, zoals het Air Traffic Control, komt overeen met de werkelijkheid. Je kunt in allerlei weersomstandigheden terecht komen en alle problemen tegenkomen waar echte piloten ook mee te maken krijgen. Met andere woorden, de realistische flightsims zijn de ideale oefenmachine’s voor ieder die piloot willen worden. Er zijn sterke aanwijzingen dat ook de Al Qaida terroristen begonnen zijn met vliegoefeningen achter hun eigen PC.

Bij Flightshooters staat een ander hoofddoel centraal: het gaat erom dat je vijanden vernietigd in allerlei situaties (van oefeningen tot oorlog). Ook deze type games zijn gebaseerd op echte simulators, die ze bij de luchtmacht gebruiken om soldaten in op te leiden. In de computershooters is echter veel meer het verhaal en het schieten van belang en daarom is het vliegen meestal een stuk eenvoudiger dan bij echte simulators of andere varianten van flightsims. Wel heb je ook hier de keuze uit verschillende types echt bestaande (maar vaak ook zelfbedachte) vliegtuigtypes en luchthavens, en ook helikopters worden in dit sub-genre vaker gebruikt.

Dan heb je ook nog de Spacesims. Dit sub-genre is het minst populair onder de flightsims, maar op zich heel interessant. Het is vaak iets meer gerelateerd aan andere genres zoals RPG of Action-adventure: je speelt vaak een karakter die in een ruimteoorlog op een bepaald science-fiction-achtig ruimteschip strijdt tegen een buitenaards ras of zelf tegen gewone mensen. Spacesims spelen zich rond de aarde af maar ook in alle verre uithoeken van het heelal en vaak moet je aan de hand van opdrachten een bepaald doel bereiken. Het verhalende aspect is hier belangrijk.

 

 

 

De geschiedenis

Het genre werd geboren in 1975, toen een student genaamd Bruce Artwick voor een project aan de University of Illinois (hij studeerde Electrical Engeneering) een computermodel maakte van een vlucht van een vliegtuig. Hij was hobbypiloot en bewees als eerste dat de twee ingrediënten voor een Real Time Flight Simulator, namelijk de aritmische en de grafische displays, mogelijk waren op de 6800 processor (zo’n beetje de enige computer die je in die tijd kon krijgen.

Hij richtte de bedrijven subLOGIC (later overgenomen door Sierra) en BAO, beiden voor grafisch design, en ontwierp verschillende simulators. Vanaf 1984 kwam de concurrent Microsoft erbij, die het uiteindelijk heeft overwonnen in populariteit en bekwaamheid. In 1999 kwam Microsoft Flightsimulator in het Guinness Book of Records te staan met 21 miljoen verkochte exemplaren: het werd de best-verkochte software titel (in entertaiment) ooit.

In het volgende schema kun je beknopt de ontwikkeling van de realistische flightsimulators lezen:

 

1978

"FS-0" - graphics demo (flight simulation) for the Apple-II by Bruce Artwick.

1978

Bruce Artwick and Stu Moment start subLOGIC to market FS.

1979

First Generation: FS1 for the Apple II, 4 colors, with 2-gauge panel, on tape.

1979

first release of FS1 for the Tandy TRS-80, monochrome, without panel, on tape.

1980

new releases of FS 1 for the Apple II, with altitude-counter, enhanced terrain lay-out, "3D"-mountains and other structures.

1982

Second Generation: Microsoft releases FS 1.0 for the IBM-PC (created by subLOGIC): 4 color, panel with 8 gauges, new co-ordinate system, 4 scenery areas (20 airports), 9 view directions, weather, slew, Cessna 182.

1983

first release of FS II by SubLOGIC for the Apple II, comparable to PC-version, but 6-color, solid filled, 80 airports (4 areas), 2 COM radios and DME, more roads, rivers, mountains, buildings, bridges, Piper Archer. Good manuals.

1984

new releases of FS II (8-color) for the Commodore 64 and Atari-800. Several new releases with added functionality for all processors follow.

1984

several new releases of MS FS 2.1x for the IBM PC with the same functionality as FS II, including a special version 2.12 for the Tandy 1000/2000 computers. Manuals for these versions were first class.

1986

Third Generation: new releases by subLOGIC of FS II for the Amiga, Atari-ST with 320x240, 16-color display, new menu system and multiple windows (map, spot, tower), an enhanced co-ordinate system and enhanced scenery (buildings, bridges) in 5 areas with 120 airports. Autopilot, ADF and multiplayer option. Planes: Cessna 182 and Learjet 25.

1986

Microsoft releases FS 1.0 for Apple Macintosh (high res, monochrome). Functionally the same as the third generation Amiga and Atari versions, but without multiplayer option. Also comparable to FS 3.0 for the PC (1988).

1986

first add-on sceneries by subLOGIC, covering the whole of the USA, compatible with both Microsoft and subLOGIC FS versions.

1987

first non-USA add-on scenery (Western European Tour) by subLOGIC

1988

Bruce Artwick leaves subLOGIC and founds BAO (Bruce Artwick Organisation). Takes the copyright to Flight Simulator with him.

jun 1988

FS 3.0 (created by subLOGIC/BAO) released by Microsoft for the PC only: 16-color EGA (640x350), new panel, new scenery structure, better weather/time of day features, flight recording/analysis, multiplayer, Learjet 35. Mediocre flight model. Third Generation, comparable to FS II for Amiga and Atari ST.

sep 1989

Fourth Generation: FS 4.0, a much improved FS3, with much better flight models, better scenery, random weather, dynamic scenery, "aircraft design" (experimental aircraft), approach lighting systems, Schweitzer sailplane

jan 1990

FS 4.0b - much needed bug fix release (nothing new under the sun). After this release is a huge time-gap to the next version, leaving room for third parties to enter the FS scene with their own add-on developments.

1990

A&SD (Aircraft and Scenery Designer) released by Microsoft (programmed by BAO), features Boeing 747

1991

version of MS FS 4.0 for the Macintosh: functionally the same, with superior graphics, free movable windows, but not compatible with add-on sceneries, no multiplayer.

1991

SGA (Sound, Graphics and Aircraft Update) by Mallard, features the first Concorde and an 800x600 panel for the Boeing 747!

1991

SEE (Scenery Enhancement Editor), by Laemming Wheeler (Kikiware)

1991

new series of add-on sceneries for USA, Europe and elsewhere by subLOGIC, Mallard and other firms.

1992

AAF (Aircraft and Adventure Factory) by Mallard: first "real" ATC

sep 1993

Fifth Generation: FS 5.0, many new features: 256-color 640x400, new world co-ordinate system, better mountains, buildings, aircraft, weather, sounds etc. Photo real Meigs. Many bugs.

feb 1994

FS 5.0a serious bug fix release

1994

first version of Europe-1 scenery by BAO

apr 1995

FS 5.1 first version of FS on CD-Rom, many improvements: 32 x increased resolution, better coastlines, night lighting, textures and haze.

oct 1995

Flightshop (Aircraft-factory and Adventure programming with ATC ) released by BAO, including Boeing 747, DC-3 and ultralight.

jan 1996

BAO and FS-copyright acquired by Microsoft, Artwick stays on as consultant. Apollo buys rights to Flightshop and Europe-1.

jan 1996

SubLOGIC taken over by Sierra to produce ProPilot.

aug 1996

Sixth Generation: FSW95 (FS 6.0): first Windows version, 640x480, easy installation, 50% higher frame rate, better haze, completely textured, new planes (Extra 300S), etc.

aug 1997

FS98 <http://simflight.com/fshistory/fsh/fs61.htm> (FS 6.1): 15 year milestone, higher resolution (1280x1024, 16 bit color), first true helicopter simulation (Bell JetRanger 206B)

sep 1999

Seventh Generation: FS2000 (FS 7.0): 3D-elevation terrain, better textures, all world airports and navaids database (Jeppesen), Boeing 737-400, Mooney, King Air and Concorde.

mar 2000

2000b update for FS2000: most problems fixed, aircraft and ground scenery shadows are back, better and smoother performance.

oct 2001

Eighth Generation: FS 2002 (FS 8.0), the latest, embellished version, in which most of our wishes are fulfilled. Improved 3D-elevation, better textures, AutoGen scenery (buildings, trees), virtual cockpit with working instruments, AI aircraft at airports and in the air, "live" ATC. Very smooth performance.

 

Toen in de loop van de jaren tachtig de realistische flightsims begonnen te lopen, ging met ook flightshooters, ofwel combat-simulators ontwikkelen. De populariteit hiervan was groot, op bijna elke vorm van computer, en uit de grote vraag ontstonden een aantal zeer uitgebreide spellen. In de jaren negentig onderging het in tegenstelling tot de realistische flightsims nog een andere ontwikkeling: waar de realistische flightsims vooral alleen realistischer en mooier werden, werden de combat-simulators ook origineler. Er kwamen verhalen aan vast te zitten en je kon allerlei opdrachten krijgen in verschillende landen en echtbestaande oorlogen.

Spacesims zijn duidelijk voortgekomen uit de realistische flightsims en flightshooters en kennen dan ook een kortere geschiedenis; alhoewel in 1980 al een Space-Invaders achtig spelletje dat Defender heette waarbij je mensen moest beschermen vanuit je ruimteschip tegen een vijandig alienras. Pas in 1990 begon het genre een beetje te lopen met het uitbrengen van het spel Wing Commander, dat sindsdien veruit de populairste spacesim is en waarvan ondertussen al meer dan tien versies zijn uitgekomen.

 

Voorbeelden

Hier volgt een beschrijving van de bekendste Flightsims:

Microsoft Flightsimulator

Veruit de bekendste realistische flightsim totnogtoe, met in 1999 21 miljoen exemplaren de best verkochte game ooit. MS-FS wil zo realistisch mogelijk de kunst van het vliegen weergeven en komt eens in de zoveel jaar met een nieuwe versie van het spel met betere graphics, meer luchthavens over de hele wereld, realistische vliegtuigen en navigatiesystemen en weersomstandigheden. Sinds enige jaren werkt het programma ook met 3D-graphics. De laatste versie is Microsoft Flightsimulator 2002.

ProPilot

In 1997 realiseerden Sierra en Dynamix deze realistische flightsim en wilden daarmee compleet tegen de Microsoft-versie ingaan. Dat lukte echter nauwelijks. Ondanks dat ProPilot een hele mooie game is (in 1999 kwam de tweede versie uit, een geheel nieuw spel met 3D-graphics) en het zeker de beste bevechter van Microsoft’s alleenheerschappij over de realistische flightsims kan worden genoemd, haalde het het nooit bij de populariteit van MS-FS.

Fly!

Ook Terminal Reality kwam (in 1999) met een realistische Flightsim: Fly! Deze had enkele leuke, originele features zoals het vluchtplannen: je kunt de passagiers neerzetten en de bagage-indeling maken en zo voordat je vertrekt. De weersomstandigheden zijn erg mooi, maar de scenery’s vallen wat tegen.

Falcon 4.0

Deze flightshooter is een van de meest uitgebreide flightshooters die ooit is gemaakt. Het speelt zich af in Korea en er zijn duizenden doelen die je kunt vernietigen. Dit programma vond men zo realistisch toen het uitkwam dat ook de Amerikaanse luchtmacht er gebruik van heeft gemaakt voor mensen die ze opleidden. Dit spel had een uitgebreide multi-player functie, en ook on line wordt dit spel veel gespeeld.

Ace Combat

Deze flightshooter heeft haast fotorealistische scenery. Het gaat puur om het gevecht, een beetje in arcade-spel. Ju kunt met meerdere spelers tegen elkaar spelen of bepaalde opdrachten uitvoeren zoals bombardementen. Van dit spel kwam dit jaar de vierde versie al weer uit. Ace Combat is speciaal voor de Playstation gemaakt.

Comanche

Comanche is een flightshooter die speciaal draait om de helikopter de Comanche. Vanuit je cockpit moet je allerlei missies volbrengen. Dit spel is helemaal gebaseerd op uiterlijk en heeft een heel simpele gameplay: het vliegen is nauwelijks realistisch te noemen. Het gaat er om dat je zo veel mogelijk schiet. Ideaal als je een uurtje wilt raggen.

Wing Commander

Veruit de beroemdste spacesim die is gemaakt. Sinds 1990 is dit spel op de markt en er zijn meer dan tien versies van uitgegeven. Je speelt een personage in een ruimteschip dat tegen vijandige buitenaardse rassen vecht, om de aarde te redden. De voertuigen waar je in vliegt zijn science-fiction-achtig en de besturing vrij eenvoudig.